نظر سنجی
شما در اینترنت دنبال چه چیزی هستید؟







لینک دوستان

یادداشتی از اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

در پاسخ به فرا خوان سخن معلم :

اخیرا خبرگزاری تسنیم گزارشی از سخنانمحمود فرشیدی مبنی بر ناکارآمدی تشکل های صنفی در پی گیری امور فرهنگیان منتشر کرده است.در این گزارش ایشان تشکل صنفی را تعریف مناسبی برای آموزش و پرورش ندانسته و آن را موجب تحقیر معلم دانسته و خواستار استقرار نظام معلمی شده اند!

بی گمان خاستگاه این سخنان کنایه آمیز در یک ایدئالیسم اخلاقی و تفکر آرمانگرایانه ای است که طی سالهای 84 تا 86 در اداره ی آموزش و پرورش کشور شکست خورد و حالا به هر قیمتی به دنبال بازیابی آرمانهایش است.پس از رای سیاسی عدم اعتماد مجلس به محمد علی نجفی در سرمقاله روزنامه رسالت فرشیدی عملکرد وزرای اسبق آموزش و پرورش را به انواع و اقسام ایرادهای شکلی و محتوایی محکوم کرد و در مصاحبه با سایت مشرق از وجود رگه های سکولاریسم در نوشتار اولیه سند ملی آموزش و پرورش در دوره اصلاحات خبر داد و افزود ما با بهره گرفتن از نظریات اساتیدی نظیر مصباح یزدی و تدوین فلسفه تعلیم اسلامی این مشکل حل کردیم.

محمود فرشیدی با سابقه ای بسیار کوتاه تر از قامت وزارت،که بالاترین آنها مدیرکلی در آذربایجان شرقی و کرمان بود و آخرین پست قبل از وزارتش مدیریت مدرسه بود، در میان بهت همگان در سال 84 به عنوان اولین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم انتخاب شد.

در حقیقت او با سفارش جناحی و تفکر خانه تکانی محمود احمدی نژاد مبنی بر انتخاب مدیرانی که در دولت های خاتمی و رفسنجانی کار نکرده باشند (با لابی هایی گسترده با نمایندگان مجلس) رای اعتماد کسب کرد و در مدت دو سال وزارتش یک بار استیضاح شد و پس از مدتی مجبور به استعفا شد.فرشیدی در ابتدا با وعده اسلامی کردن مدارس به روحانیون ارشد قم ، کنار گذاردن وسیع افراد مستقلی که به دولت متصل نبودند و نیروهای کارآمد اصلاحاتی و مدیران زبده دوره ی هاشمی رفسنجانی و احیاء غیرکارشناسی معاونت پرورشی و تربیت بدنی وفاداری اش را به آن تفکر آرمان گرایانه نشان داد .در این بین البته برگزاری آزمون ضمن خدمت از کتاب "سنن النبی" و طرح سئوالاتی جنجالی و توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام در دوره ی مدیریتی او نه تنها وعده هایش را زیر سئوال برد بلکه در افکار عمومی نسبت به تفکر کلان وزارت آموزش و پرورش ایجاد شک نمود به طوریکه مجلس او را برای پاسخ فراخواند.
در ادامه فرشیدی با به رسمیت نشناختن تشکل های مستقل صنفی و سیاسی با ایجاد فضای شدید امنیتی در آموزش و پرورش به اعتراضات صحیح فرهنگیان نسبت به اجرا نشدن قانون معطل مانده نظام هماهنگ ، واکنش قهری نشان داد و زمینه ساز بازداشت گسترده فرهنگیان و صدور احکام قضایی برای معلمان زحمتکش گردید.در دوره وزارت او برای فرهنگیان احکامی حیرت آور مانند زندان ،اخراج، تبعید،کسر ازحقوق، انفصال، ممنوعیت از تدریس،بازنشستگی اجباری و ... از سوی دادگاه انقلاب و هیات تخلفات اداری صادر گردید و پروانه های کانون های صنفی تمدید نشد و برخی تشکل های سیاسی معلمان نیز غیرقانونی اعلام شده و مکاتبات تشکل ها با وزارت کشور نیز بی پاسخ ماند.
پس از برچسب غیر قانونی بودن تشکل های مستقل صنفی و سیاسی توسط دولت احمدی نژاد و جریان اقتدارگرا و ایجاد محدودیت برای این تشکل ها اخیرا در برخی جراید از نمایندگی کردن فرهنگیان توسط تشکل فرمایشی کانون تربیت اسلامی که دبیری آن به عهده محمود فرشیدی است سخن رانده می شود! و اظهار می شود که مواضع فرهنگیان در قالب بیانیه ، مصاحبه، مقاله و ... توسط این تشکل بیان می شود.وهمچنین اعلام شده این تشکل تفاهم نامه ای با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور امضا کرده و جلساتی مستمر با این شورا و تشکل هایی نظیر بسیج فرهنگیان برگزار کرده است. 13 بیانیه صادر کرده و 54 مقاله در نشریات منتشر کرده است و در انتخاب وزیر شاخص معین کرده است و تا کنون 12 همایش بزرگ برگزار کرده است.این آمیختگی (زدن برچسب غیر قانونی به برخی تشکل ها و برجسته کردن برخی دیگر) تناسبی معکوس است: ایجاد محدودیت برای تشکل های واقعی و فراغ بال برای تشکل های دولتی.همچنین این اتفاقات چند سئوال را ایجاد می کند:
آیا هزینه این همایش ها و جلسات با دولت است؟ آیا تشکل های مستقل که بدون وابستگی به جریانات با بیان کاستی ها و پیگیری مطالبات فرهنگیانند نمایندگان واقعی معلمان نیستند؟ آیا موضع گیری های اخیر آقای فرشیدی پاک کردن صورت مساله ناکامی مدیریتی او در پاسخگویی به افکار عمومی نیست؟
تفاهم نامه ی اخیر آموزش و پرورش تهران و حوزه علمیه و تبدیل شدن برخی مدارس دولتی به مدارس وابسته به حوزه علمیه و حضور علی اصغر فانی در سومین مجمع کانون تربیت اسلامی و موضع گیری های دو پهلوی وزیر در آن مجمع این توهم را برای محمود فرشیدی ایجاد کرده است که او و تشکل کانون اسلامی مرکز تصمیم سازی برای آموزش و پرورش بوده و فرهنگیان و مردم ،هرج و مرج و نابسامانی هاو آمارسازیها و نابخردی های او و دولتمردان نهم و دهم را از یاد برده اند



طبقه بندی: مسائل روز معلمان،
برچسب ها: فرشیدی، وزیر، معلمان، آموزش و پرورش، کانون، صنفی،
[ شنبه 28 دی 1392 ] [ 19:07 ] [ نبی الله باستان فارسانی ]
درباره وبلاگ

"تارنگار بیستـــــون"
فرهنگی ، اجتماعی ، انتقادی

به منظور آگاهی دادن برای مقابله با كج فهمی، تحجر و تنگ نظری ها در جامعه نسبت به مسائل اجتماعی، آموزشی و فرهنگی در تاریخ بیستم شهریور 1384 فعالیت خود را آغاز نموده و در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران نیز به ثبت رسیده است. دیدگاه های ارزنده شما می تواند مدیر وبسایت را در رسیدن به اهداف عمومی خود یاری رساند.
با سپاس فراوان
نبی الله باستان فارسانی
شماره ارسال پیامک به مدیر وبسایت:
30006721000152
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : نفر
كل نوشته ها: عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

نام کاربری :
رمز عبور :
شماره موبایل گیرنده :
متن پیامک:

تحلیل آمار سایت و وبلاگ