تبلیغات
صفحه شخصی نبی الله باستان فارسانی - مطالب بهمن 1392
منوی اصلی
صفحه شخصی نبی الله باستان فارسانی
بیستون را عشق كند و شهرتش فرهاد برد
  •       در جلسات اخیر کانون صنفی معلمان ایران، تغییرات زیر در هیئت مدیره انجام گرفت:

    -         آقای عباس معارفی زنجانی: مسئول کمیته بازنشستگان کانون صنفی

    -         آقای محمود بهشتی لنگرودی در سمت سخنگوی کانون ابقا گردید و به عنوان عضو ثابت جلسات کانون با دیگر تشکل ها انتخاب شد.

    -         آقای علی اکبر باغانی: مسئول دبیرخانه و مسئول کمیته نظارت، پیگیری و ارزیابی عملکرد کانون صنفی معلمان ایران

    -         آقایان مسعود زینال زاده و سید مجتبی قریشیان: اعضای کمیته پشتیبانی و تدارکات

    -         آقای علی اصغر ذاتی: مسئول کمیته تشکیلات و برنامه ریزی

    -         آقای ایرج جوادی: رییس جلسات هفتگی کانون

    -         آقای محمود ایمان زاده: مسئول روابط عمومی کانون

    -         آقای اسدالله جوادپور: منشی هیئت مدیره

    -         آقایان محمدتقی فلاحی، محمدرضا نیک نژاد و مهدی بهلولی: اعضای کمیته بیانیه

    -         آقای اسماعیل عبدی: دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران

    آخرین ویرایش: سه شنبه 26 فروردین 1393 22:29
    ارسال دیدگاه
  • به نام خداوند جان و خرد

     

    نامه سرگشاده کانون صنفی معلمان ایران به وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم

     

    آشفتگی شاید کوتاهترین، رساترین و البته مودبانه ترین واژه ای باشد که به یاری آن بتوان شرایط به جا مانده از دولت نهم و دهم را توصیف نمود. به ویژه دولت دهم و وزیر آموزش و پرورش اش،که چشم ها را بر واقعیت ها و گوش ها را بر سخنان پژوهش گران و کنش گران منتقد بسته بود و دن کیشوت وار برنامه های کارشناسی نشده و شتاب زده ی خود را به پیش می برد و برای پیروزی های خیالی خود کارت تبریک و تشکر صادر می نمود. در چنین شرایطی،اگر چه امید به تغییر گفتمان تسلط یافته بر آموزش و پرورش کشور را از دولت یازدهم نداشته و نداریم،اما انتظار زیادی هم نیست که شاهد پی گیری روندهای نادرست گذشته نباشیم.

    جناب آقای علی اصغر فانی،وزیر محترم آموزش و پرورش

     شما خود نیک می دانید که آموزش و پرورش کشور ما سال هاست از کاستی های فراوان در رنج است. از دورماندنش از تحولات اندیشگی در جهان گرفته تا بیگانگی با نیازهای درونی جامعه ایرانی ، کنکور زدگی آموزش، کسری مزمن بودجه، شکاف فزاینده میان حقوق معلمان با سایر حقوق بگیران دولت و از آن بالاتر شکاف دهشتناک با میانگین درآمدی برخی اقشار برگزیده. با این رو و در سالی که  درصد بودجه عمرانی تحقق یافته ی این وزارت خانه به صفر نزدیک می شود و در شرایطی که نزدیک به 40 درصد مدارس کشور شرایط ناامن و تخریبی دارند و در حالی که گفته می شود به دلیل نابسامانی نیروی انسانی حدود 56 هزار نیروی مازاد و در واقع بیکار پنهان دارد،خبر از امضای تفاهم نامه ای می شنویم میان آموزش و پرورش شهر تهران با حوزه ی علمیه  برادران. مبنی بر اینکه مدرسه های دولتی تحت پوشش این طرح مشترک به مدارس وابسته به حوزه علمیه تبدیل می شوند. مدیریت حوزه با استقرار روحانی ثابت در این مدرسه ها مدیریت تربیتی آن ها را برعهده خواهد گرفت(بند 2-1). همچنین در بند 4 از ماده 3 در رابطه با تعهدات اداره کل آموزش و پرورش می خوانیم: تلاش برای انتخاب مدیر و کادر هماهنگ با طرح. که بسیار سئوال برانگیز است.شگفت انگیز تر از آن باز هم در تعهدات اداره کل در بند 9-3 می خوانیم: حمایت و تامین نیازهای مالی و امکانات لازم به صورت ویژه.  بندهای دیگر هم مانند 14-3 و 5-4 ارائه مشاوره به دانش آموزان را برعهده روحانیون می گذارد. و البته بندهای متعددی که حاکی از تداخل مدیریت،نامشخص و غیر قانونی بودن جایگاه مدارس وابسته به حوزه (امین) در سیستم آموزشی کشور که تنها مدرسه های دولتی و غیر دولتی را به رسمیت می شناسد. همچنین تحمیل هزینه های جدید (مطابق بند 9-3) بر آموزش و پرورش، بی توجهی به نظرات معلمان، دانش آموزان و والدین آنان در امضای تفاهم نامه را می توان یادآور شد.

     اما اساسی ترین ایراد را نه در میان بندهای گوناگون این تفاهم نامه که در بنیادهای تفکری باید جستجو کرد که خواهان کنترل آموزش و پرورش به عنوان ابزاری برای تعلیم باورهای عقیدتی و سیاسی خاص است. تا علاوه بر سیاست و اقتصاد، سرمایه های فرهنگی جامعه را نیز در انحصار خود درآورد. این دیدگاه جوانان تربیت شده در نظام کنونی آموزش و پرورش را – اگرچه خود همواره در آن حضور موثر داشته اند- خارج از چارچوب های تنگ تفکرات خود می یابد. از همین روست که بیشترین حساسیت را برای سه وزیر مرتبط با جوانان نشان می دهد و پی گیرانه می کوشد از مهد کودک تا دانشگاه افرادی را تربیت نماید که برآیند نیروهای اجتماعی را در آینده به نفع او تغییر دهند.

    جدا از ایرادات فرامتنی اشاره شده، این تفاهم نامه وصله ای است ناهمخوان با چشم اندازی که رئیس جمهور محترم در برنامه های خود برای آموزش وپرورش اعلام نموده اند و تلاش و تعهداتی که ایشان در پیش از انتخابات در راستای تغییر فضای سخت ایدئولوژیک حاکم بر آموزش و پرورش وعده داده است. بی گمان اجرا و احتمالاً گسترش چنین تفاهم نامه ای به سایر استان های کشور استقلال آموزش و پرورش را از بین می برد. اعتبارِ هم اینک مخدوش شده ی مدرسه های دولتی را به کلی  می زداید. تنش هایی ناشی از تداخل مسئولیت در مدرسه ایجاد می کند. موقعیت مشاوران، مربیان تربیتی و معلمان دین و زندگی را به شدت متزلزل می نماید. این پرسش ها را نیز پیش روی شما و دیگر تصمیم گیران آموزش و پرورش قرار می دهد:

    ·         آیا بناست شیوه نا کارآمد و شکست خورده ی جدایی میان تعلیم و تربیت بار دیگر آزموده شود؟

    ·         آیا بناست با تحمیل هزینه های بی حاصل به آموزش و پرورش پرداخت اندک حق التدریس در نظر گرفته شده برای معلمان را بیش از این به تأخیر انداخت؟ امنیت دانش آموزان حاضر در مدارس نیازمند تخریب و بازسازی را،بیش از این نادیده گرفت؟ زخم دخترکان معصوم شین آباد هنوز از روح و چهره ی آنان و دل ما زدوده نشده است،آیا نباید در اندیشه پیشگیری باشیم؟  

    ·         آیا هنوز هم تصور می شود گروهی کوچک می توانند دراتاق هایی که درهایش به روی دنیا بسته شده بنشینند و به جای چندین میلیون معلم، دانش آموز و والدین دانش آموزان تصمیم بگیرند و آن گاه برنامه ای موفق داشته باشند؟ و هیچ گونه مقاومتی نیز در بین مخاطبین این برنامه شکل نگیرد؟

    جناب آقای فانی

     ما و بسیاری از فرهنگیان دیگر،از شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت "تدبیر و امید" انتظار داریم که در برنامه ها و تصمیم گیری های خود،با در نظر گرفتن همه ی جوانب عمل نمایید. باشد که دوران وزارت شما،دوران سنجیدگی و بهبودی آموزش و پرورش نابسامان کنونی باشد.

    کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

    بهمن ماه 92


    آخرین ویرایش: سه شنبه 26 فروردین 1393 22:30
    ارسال دیدگاه
  •        آیا می دانید کدام کشورها سریعترین اینترنت را در دنیا دارند؟ آیا مکان واقعی آمریکا در این لیست ۱۰ کشور برتر را می دانید؟ جالب است بدانید که آمریکا جزء ۱۰ کشور هم نیست. مرکز تکنولوژی Akami لیستی از ۱۰ کشور که پرسرعترین اینترنت را دارا هستند را معرفی می کند که براساس اطلاعات ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر سال گذشته میلادی تنظیم شده است، در این بررسی ها میانگین کلی جهان در سرعت ۱۵٫۹ مگابیت در ثانیه  محاسبه شده و  میانگین حد نهایی سرعت را در هر کشور مورد بررسی قرار داده است. با هم نگاهی به این لیست ۱۰ تایی می اندازیم :


    آخرین ویرایش: سه شنبه 26 فروردین 1393 22:30
    ارسال دیدگاه
  • تایید حکم تبعید محمد توکلی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان کرمانشاه 
     در دادگاه تجدید نظر
    (شعبه 1 هیات تخلفات وزارتخانه)


     حقوق معلم - اسماعیل عبدی:
          حکم ظالمانه تبعید محمد توکلی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه به خارج از استان 
    ( با دلیل واهی تحریک همکاران و دانش آموزان به عدم همکاری با مدیریت آموزش و پرورش کرمانشاه و تحریک به تعطیلی و انتشار پیامک دعوت به تجمع در صورت پرداخت نشدن مطالبات فرهنگیان) در فروردین 92 به ایشان ابلاغ شده بود و با اعتراض وی به شعبه 1 تجدید نظر هیات تخلفات وزارتخانه جهت بررسی و صدور رای فرستاده شد.این هیات به ریاست حسن تهرانی حکم بدوی را تایید و محل جغرافیایی تبعید را استان لرستان و خارج از مرکز استان تعیین کرد.این حکم قطعی  طی نامه ای از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه آموزش و پرورش و با امضای مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارتخانه به سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه فرستاده شده است.
          محمد توکلی از بهترین نیروهای صنفی عضو شورای هماهنگی است.او پس از انتخاب آقای حسن روحانی به عنوان رییس جمهور امیدوار بود که رای مورد نظر لغو شود. در ضمن ایشان در انتخابات اخیر قائم مقام ستاد آقای روحانی در کرمانشاه بود. پیشتر محمد توکلی دفاعیات خود را به دبیرخانه شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان کشور (تهران) فرستاده بود که به دایره ی حقوقی وزارتخانه جهت بررسی مجدد فرستاده شد.
    با پیگیری دبیرخانه معلوم شد که پرونده ایشان برای بررسی نهایی به هیات عالی نظارت فرستاده شده است.
    طی تماسی که آقای توکلی با حقوق معلم داشت مشخص شد که امروز مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به توکلی گفته است که مدارک خود را جهت تغییر محل جغرافیایی خدمتش به بروجرد به آن مدیریت ارائه نماید و افزوده که اگر حکم در هیات عالی نظارت نقض شود بلافاصله به استان کرمانشاه باز می گردد.

    حقوق معلم امیدوارست مسئولین با درک شرایط احکام حیرت آور فعالان صنفی را نقض کرده و زمینه ساز آرامش خانواده های آن ها گردند.
    آخرین ویرایش: سه شنبه 15 بهمن 1392 16:47
    ارسال دیدگاه
  • معلمان صاحب کارت خرید خواهند شد/ سقف خرید تا 300 هزار تومان
    مشاور اقتصادی و رفاهی وزیر آموزش و پرورش از تخصیص 26 درصدی اقلام اساسی و مورد نیاز فرهنگیان خبر داد و گفت: طرح فرهنگ یکی از طرحهای رفاهی ویژه برای فرهنگیان است که بدین منظور کارتهای خرید کالاهای اساسی در اختیار آنها قرار می گیرد.
     

    به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر« روح الله عالمی» با اشاره به اینکه طرح فرهنگ با کمک بخش خصوصی، بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان به منظور افزایش امکانات رفاهی و معیشتی فرهنگیان اجرا می شود، افزود: در این طرح کارت فرهنگ در قالب کارت های شتاب از طریق بانک سرمایه برای فرهنگیان به عضویت در آمده در این طرح صادر می شود که آنها می توانند اقلام اساسی مورد نیاز خود همچون روغن، چای، قند و شکر، گوشت و... را با میانگین تخصیص 26 درصدی از فروشگاه های تعریف شده برای این کار خریداری کنند.

    مشاور اقتصادی و رفاهی وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: تا پایان امسال این طرح در تهران و چهار شهر مازندران به عنوان شهرهای پایلوت به صورت آزمایشی اجرا می شود و پس از آن کارت مورد نیاز برای تمامی فرهنگیان شاغل یا بازنشسته در سال جدید صادر خواهد شد.

    وی درباره اینکه فرهنگیان از چه فروشگاه هایی می توانند اقلام مورد نیاز خود را با تخفیف ویژه خریداری کنند گفت: فروشگاه هایی تحت عنوان "فراز" راه اندازی می شود که هفته آینده نخستین مورد از این فروشگاه ها در تهران و مازندران بازگشایی خواهد شد.

    کارت های فرهنگ معلمان عضو صندوق ذخیره صد هزار تومان شارژ می شود.

    عالمی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: کارت های فرهنگ برای اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت علی الحساب صد هزار تومان شارژ می شود و هزینه های صدور کارت توسط بانک از همین میزان شارژ کم خواهد شد و اعضای صندوق دیگر لازم نیست برای صدور کارت هزینه ای پرداخت کنند.

    مشاور اقتصادی و رفاهی وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: تمامی معلمان اعم از شاغل و بازنشسته می توانند ماهانه یک بار با کارت های فرهنگ کالاهای اساسی مورد نیاز خود که سقف اعتبار آن حدود 300 هزار تومان است، از فروشگاه های فراز خریداری کنند.

    وی درباره نحوه عضویت معلمان در طرح فرهنگ گفت: تمامی فرهنگیان می توانند از هفته آینده فرم های مربوط به عضویت را از روی سایت صندوق ذخیره فرهنگیان برداشته و مشخصات خود را پس از پر کردن فرم ها به ما اعلام کنند.

    آخرین ویرایش: دوشنبه 14 بهمن 1392 01:28
    ارسال دیدگاه
  •       جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه ی سی و دومین جشنواره ی بین المللی فیلم فجر، در متنی که توسط معاون وزیر خوانده شد تمامی ایرانیان کوچ کرده به خارج از کشور را به بازگشت به وطن دعوت کرد. او با عنوان این موضوع که چندین سال در کنار ایرانیان در خارج کشور با غربت و دوری از وطن آشنا بوده است، این دعوت را اعلام نمود.

          سعید راد جونقانی، بازیگر پیشکسوت سینما نیز پیش از پیام وزیر، از دولت تدبیر و امید درخواست نمود تا شرایط بازگشت بازیگران مطرح همچون بهروز وثوقی را به ایران فراهم نماید.

    آخرین ویرایش: جمعه 11 بهمن 1392 22:07
    ارسال دیدگاه
  • فرهنگیان همچنان منتظر دریافت مطالبات
    اسماعیل عبدی، دبیركل كانون صنفی معلمان ایران در گفت وگو با «اعتماد» از آخرین وضعیت معوقات فرهنگیان می‎ گوید

    روزنامه اعتماد 10 بهمن 92 صفحه 7

    آنچه تحت عنوان «میراث بدهی دولت قبلی» این روزها زیاد تكرار می شود آموزش و پرورش را با حجم مطالبات و معوقات انباشت شده معلمانی روبه رو كرده است كه بی صبرانه منتظر اجرای قول وزیر هستند. علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان او قول پرداخت مطالبات فرهنگیان را تا پایان این هفته داده اند. بودجه آموزش و پرورش در این دوره 19 هزار میلیارد تومان بود. در قالب این بودجه كمیسیون تلفیق مجلس طرح آموزش و پرورش مبنی بر «خرید خدمت از مدارس غیردولتی» را تصویب كرد و طرح سرانه یی شدن بودجه مدارس و آنچه تحت عنوان «مدرسه محوری» مطرح است، از سوی آموزش و پرورش دنبال می شود. این طرح های جدید و سازوكار اجرایی آن با توجه به كسری بودجه چهار هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش برای فرهنگیان ابهاماتی دارد و آنها را بیش از پیش نگران معوقاتی همچون سهم آموزش و پرورش در پرداخت حق بیمه طلایی فرهنگیان، سرانه مدارس، پاداش بازنشستگان، حق الزحمه ها و... كه از دولت قبلی تلنبار شده است، می كند. اسماعیل عبدی، دبیر كانون صنفی معلمان ایران در گفت وگو با «اعتماد» از آخرین وضعیت مطالبات فرهنگیان می گوید.

        مطالبات عقب مانده فرهنگیان كه وزیر قول پرداخت بخشی از آن را تا پایان هفته داده است، شامل چه مطالباتی است؟
        پرداخت حق التدریس آموزگاران و دبیران مدارس كه از اردیبهشت سال گذشته تاكنون پرداخت نشده است. اضافه كار نیروهای ستادی مدارس مثل معاونان، مدیران هم بخشی از مطالبات است. سهم بیمه طلایی فرهنگیان شاغل در سال 91 و پاداش پایان خدمت بخشی از فرهنگیان شاغل هم پرداخت نشده. سرانه آموزشی مدارس به طور كامل ابهام دارد و وضعیت مشخصی ندارد. بودجه سال 93 هم ابهام دارد. درباره امتحانات نهایی امتحانات خرداد ماه 92 و دی ماه 92 هر مراقبی به طور متوسط 200 تومان طلب دارد. حوزه های تصحیح و اجرا هم بین 400-200 هزار تومان طلب دارند.
        
        فرهنگیان بابت بیمه طلایی چقدر از آموزش و پرورش طلب دارند؟
        هر خانواده حدودا 300 هزار تومان بابت حق بیمه طلایی از آموزش و پرورش طلب دارند كه اگر در تعداد معلمان دارای بیمه طلایی ضرب شود رقم قابل توجهی می شود.
        
        سرانه مدارس از چه زمانی پرداخت نشده است؟
        پرداخت سرانه مدارس حدود دو سال است كه ابهام دارد و پولی هم كه پرداخت می شود صرف هزینه های جاری مدارس مثل هزینه آ ب و برق و كاغذ می شود. سال گذشته پنج هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به دلیل پرداخت نشدن سرانه آموزشی مدارس داشتیم.
        
        چه میزان از این معوقات مربوط به دوره قبلی است؟
        اضافه كار معلمان از مهر امسال به دوش دولت جدید است. یك بخشی از ماه فروردین و اردیبهشت سال گذشته هم باقی مانده است. حق الزحمه امتحانات نهایی سال گذشته خرداد ماه هم به این معوقات باید اضافه كنیم. درباره مطالبات مهم ترین بحث اضافه كاری معلمان است. فرهنگیان در این سال ها چون حقوق شان متناسب با نرخ تورم نبود، برای حل مشكلات مالی شان به گرفتن اضافه كار رو آوردند. متاسفانه این اضافه كاری ها از اردیبهشت سال گذشته پرداخت نشده است. خیلی از جاها تومارهایی جمع شده كه همكاران سر كلاس حاضر نشوند و این به آموزش لطمه می زند. حجم بدهی هایی كه دولت پیشین برای این دولت در بخش های مختلف گذاشته خیلی زیاد است.
        
        پاسخ آموزش و پرورش برای پرداخت معوقات و مطالبات چیست؟
        آقای فانی در 10 آذرماه 92 در تلویزیون اعلام كرد معوقات معلمان را به طور قطع پرداخت می كنیم. علاوه بر آن آقای عمادی، معاون وزیر در خراسان گفته بود معوقات معلمان حق الزحمه یی در دی ماه پرداخت می شود كه هنوز پرداخت نشده است. قائم مقام وزیر هم چند روز پیش اعلام كرد با اعتبارات مكملی كه به استان ها فرستاده می شود این مشكل را حل می كند. به هر حال الان فضای آموزش و پرورش كمی ملتهب است و ما نگران این موضوع هستیم. البته ما دولت را هم درك می كنیم یعنی می دانیم میراث بدهی وجود داشته است اما در هر صورت حق اعتراض برای معلمان حق درستی است و باید نسبت به پرداخت نشدن حقوق خودشان این اعتراض را به گوش مسوولان برسانند.
        
        به نظر شما با اجرای طرح سرانه یی شدن بودجه و مدرسه محوری در آموزش و پرورش پرداخت مطالبات فرهنگیان سریع تر نمی شود؟
        آموزش و پرورش طرحی را دنبال می كند كه بر اساس آن با رعایت اصول قانون اساسی اموال منقول غیر مازاد را از طریق انتشار آگهی به مزایده عمومی بگذارد و حتی تغییر كاربری دهد. پیش بینی شده مدیر مدارس حقوق معلمان را بدهند و اختیارات مالی به مدیران تفویض شود. این طرح یادآور طرح های شتابزده آموزش و پرورش در دوران پیشین است. با توجه به اینكه به شكل متناسب نیروی انسانی مان توزیع نشده است و برخی مدارس بهره مند هستند و برخی نیستند، این موضوع نگران كننده است كه آیا این تفویض اختیارات به مدیران قابلیت اجرایی دارد. ساز و كار اجرای این طرح ها مشخص نیست و مسوولان باید درباره این ابهامات توضیح دهند.
        
        اختصاص بودجه آموزش و پرورش برای بخش های مختلف در لایحه بودجه 93 را چطور ارزیابی می كنید؟
        در حال حاضر حدود 2400 میلیارد تومان میراث بدهی دولت قبلی است. 30 هزار میلیارد تومان برای فرهنگ تصویب كردند كه 20 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش و شش هزار میلیارد تومان به وزارت علوم می رسد. با توجه به افزایش بودجه ما شاهد كسری بودجه هستیم. این از سال های قبل وجود داشته است. یك بخشی از بودجه را برای سند تحول بنیادین كه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است هزینه می كنند .830 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی عمرانی برای آموزش و پرورش داشتیم. این بودجه در سال 92، 930 میلیارد تومان بوده و امسال به جای افزایش كاهش داشته است. 440 میلیارد تومان بابت تخریب مدارس و مقاوم سازی بوده است. 200 میلیارد تومان هم برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس در نظر گرفته شده است. فضای آموزشی و ورزشی برای هر دانش آموز كمتر از 17 صدم است. لازم است مسوولان به این بخش توجه داشته باشند.
    آخرین ویرایش: پنجشنبه 10 بهمن 1392 11:30
    ارسال دیدگاه
  • فرسودگی مدارس و هشدارهای گاه و بی‌گاه! 

    محمدرضا نیک نژاد

    روزنامه آرمان،  شنبه 5 بهمن 92 صفحه 5

    جمله «آوار وحشت در دبستان دخترانه» در صفحه حوادث یکی از روزنامه‌ها، نگاهم را به سوی خودکشاند. خواندن خبر، دل‌آشوبم کرد و نگران. در بخشی از خبر می‌خوانیم «خطر حادثه ریزش آوار از سقف کلاس‌های درس در یک دبستان دخترانه در زرند کرمان از بیخ گوش ۹۰ دانش‌آموز گذشت. بر اثر بارندگی ۲ روز گذشته بخش‌هایی از سقف کلاس‌های درس مدرسه ۴ کلاسه «شهید اکبر مومنی‌ریحان» ‌شهر زرند فرو‌ریخت. ریزش ناگهانی بخشی از سقف کلاس‌های درس این دبستان باعث رعب و وحشت دانش‌آموزان شد و بلافاصله دانش‌آموزان با کمک معلمان کلاس را ترک کردند. یکی از دانش‌آموزان درحالی‌که بسیار پریشان بود، گفت: درحالی‌که در کلاس درس بودیم، ناگهان سقف ریزش کرد و لباس‌هایمان پر از گل شد. یکی دیگر از دانش‌آموزان گفت: نمی‌توانم به‌درستی گوش به حرف‌های معلم بدهم. هر لحظه فکر می‌کنم سقف بر سرم ریزش می‌کند. اگر در این رویداد دانش‌آموز یا آموزگاری زخمی یا خدای ناکرده کشته می‌شد،چه رخ می‌داد؟ فردای روز حادثه همه روزنامه‌ها در صفحه‌های نخست خود، خبر آن را منتشر می‌کردند و کارشناسان و کار به دستان آموزشی با رسانه‌های تصویری، مجازی و نوشتاری گفت‌وگو می‌کردند و پس از تاسف خوردن و همدردی با آسیب‌دیدگان از اختصاص بودجه عمرانی ویژه برای بهسازی و بازسازی آن دبستان و دیگر مدارس کشور خبر می‌دادند و وزیر در رسانه ملی از پیگیری رویداد به‌گونه‌ای ویژه می‌گفت و نمایندگان نیز از فراخوانی وزیر به مجلس و حتی استیضاح او در روزهای آینده باخبرمان می‌کردند! اما پس از مدتی آب‌ها از آسیاب می‌افتاد و مدارس و کلاس‌های فرسوده و ناامن فراموش می‌شدند و جامعه و کار به‌دستان و ... چشم به راه حادثه‌ای دیگر می‌نشستند! حادثه‌های برآمده از ناامنی ساختمان مدرسه‌ها و فراهم نبودن امکانات اولیه در آنها، چند دانش‌آموز دیگر را باید به سرنوشت دانش آموزان سفیلانی، شین‌آبادی و .... دچار کند، تا جامعه ما به این دشواری خطرخیز حساسیت در خور را نشان دهد؟ چرا باید در این زمینه همه نگاه‌ها به سوی خیرین مدرسه‌ساز باشد؟60 تا 65‌درصدی ساختمان مدارس فرسوده‌اند و 35‌درصد آنها تخریبی‌اند و هر لحظه خطر زلزله و ریزش دست‌کم 35‌درصد دانش‌آموزان یعنی بیش از چهار میلیون تن از آنها در خطرند. بی‌گمان بازسازی و بهسازی این همه بافت فرسوده در توان خیرین نیست. اما نگرانی از جایی بیشتر می‌شود که آموزش و پرورش در بودجه سال 93 با کسری فراوانی رو‌به‌رو است. کسری بودجه سرراست بر هزینه‌های جاری مدرسه‌ها و از آن میان بازسازی و مقاوم‌سازی آنها کارگر می‌افتد. در این روزها که بودجه در مجلس در دست بررسی است امیدواریم نمایندگان مجلس و دولت در یک هم‌اندیشی و همکاری همدلانه برای کاهش پیامدهای نگران‌کننده فرسودگی و خطرخیز بودن ساختمان مدرسه‌ها بکوشند. زیبایی چهره‌های کودکان شین‌آبادی به سختی بازمی‌گردد و جان دو همکلاسی آنها و سیزده دانش‌آموز سفیلانی آرمیده در آرامگاه ابدیشان، برگشتنی نیست. هشدارهای گاه و بی‌گاه را کی باید جدی گرفت؟

    آخرین ویرایش: شنبه 5 بهمن 1392 20:04
    ارسال دیدگاه
  • دبیر کل کانون صنفی معلمان خبر داد:

    نارضایتی معلمان از تعویق ۵ ماهه در پرداخت اضافه تدریس
     
    چکیده: اضافه تدریس بسیاری از معلمان در اردیبهشت ماه و ۴ ماهی که از ابتدای سال تحصیلی جدید می‌گذرد (ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی)، پرداخت نشده که به نارضایتی جدی در میان آنان دامن زده است.

    دبیر کل کانون صنفی معلمان از پرداخت نشدن اضافه تدریس (اضافه کار) بسیاری از معلمان از ابتدای اردیبهشت ماه خبر داد.

    «اسماعیل عبدی» در این باره به ایلنا گفت: اضافه تدریس بسیاری از معلمان در اردیبهشت ماه و ۴ ماهی که از ابتدای سال تحصیلی جدید می‌گذرد (ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی)، پرداخت نشده که این مسئله به نارضایتی جدی در میان آنان دامن زده است.

    وی ادامه داد: معوقه اضافه تدریس معلمان بیشتر مربوط به شهرستان‌های استان تهران است اما در بیشتر استان‌ها اضافه تدریس وجود دارد چرا که به دلیل کمبود نیروی انسانی در بسیاری از دروس، تعدادی از همکاران باید اضافه تدریس داشته باشند.

    این فعال صنفی معلمان با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی، افزود: حقوق معلمان با نرخ واقعی تورم متناسب نیست بنابراین آنان برای گذران زندگی و تامین امرار معاش به اضافه تدریس مجبور می‌شوند.

    عبدی تصریح کرد: اضافه تدریس معلمان در آموزش و پرورش عنوان حق التدریس دارد که وابسته به فیش حقوقی و حکم کارگزینی است و از ساعتی ۸ هزار تومان تا ساعتی ۱۲ هزار تومان متغیر است.

    وی با اشاره به اظهار نظر «علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۱۰ آذر ماه در شبکه دو صدا و سیما مبنی بر اینکه معوقات معلمان تا ۳ ماه آینده پرداخت می‌شود، عنوان کرد: ما شرایط دولت آقای روحانی را درک می‌کنیم زیرا با حجم بالایی از بدهی‌های دولت گذشته رو به رو است اما این حق را نیز برای همکارانمان قائلیم که نسبت به تعویق در پرداخت حقوق و مزایای خود اعتراض داشته باشند.

    دبیر کل کانون صنفی معلمان در پایان تاکید کرد: بخش قابل توجهی از معوقات معلمان باید در هفته‌های اخیر پرداخت شود تا معلمان مشکلات معیشتیشان را حل کنند.

     

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 3 بهمن 1392 17:53
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 2 1 2